Opis sytuacji przed projektem:
W sąsiedztwie najsilniejszego w regionie ośrodka kulturalno – sportowego „Spodka” po zakończeniu funkcjonowania kopalni „Katowice” powstał 16,6 ha teren poprzemysłowy wymagający ponownego zagospodarowania. Z uwagi na jego lokalizację w centrum Katowic, które jest zarówno centrum Metropolii, zdecydowano się na wprowadzenie na tym terenie nowych funkcji o zdecydowanym charakterze ponadlokalnym tj: kongresowych, konferencyjnych, wystawienniczych i towarzyszących. Realizacja projektu ma zmierzać do wzbogacenia oferty produktu biznesowego Katowic oraz uzyskania nowej przestrzeni publicznej o wysokich walorach urbanistyczno – architektonicznych.
Opis projektu:
Projekt „Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach” znajduje się na liście Indywidualnych Projektów Kluczowych RPO WSl na lata 2007-2013
Obiekt Międzynarodowego Centrum Kongresowego ma umożliwiać organizację 3 rodzajów przedsięwzięć:
a) kongresów, zjazdów, konferencji, seminariów, bankietów,
b) wydarzeń o charakterze kulturalno-społecznym, koncertów muzycznych,
c) przedsięwzięć o charakterze ekspozycyjno – wystawienniczo - targowym.
Podstawowe funkcje budynku MCK:
lp |
Nazwa pomieszczenia |
Powierzchnia |
Dopuszczalna ilość osób |
1 |
Sala wielofunkcyjna – aranżacja koncertowa |
8040 m2 |
12000 os. |
2 |
Sala wielofunkcyjna – aranżacja kongresowa |
8040 m2 |
8000 os. |
3 |
Sala bankietowa |
1200 m2 |
1000 os. |
4 |
Foyer Sali bankietowej |
400 m2 |
300 os. |
5 |
Audytorium |
600 m2 |
600 os. |
6 |
Foyer audytorium |
600 m2 |
600 os. |
7 |
Restauracja główna |
800 m2 |
450 os. |
8 |
Lokal gastronomiczny przy wejściu |
150 m2 |
50 os. |
9 |
Lokal gastronomiczny "przy kładce" |
150 m2 |
50 os. |
10 |
Kawiarnia w foyer |
100 m2 |
50 os. |
11 |
Strefa VIP |
100 m2 |
20 os. |
12 |
Pressroom |
100 m2 |
20 os. |
13 |
Foyer główne |
5500 m2 |
1500 os. |
14 |
Sale konferencyjne |
1750 m2 (w tym centrum biznesu 150m2) |
1200 os. |
15 |
Biura dla wystawców |
500 m2 |
100 os. |
MCK połączone zostanie przejściem podziemnym z Halą Widowiskowo-Sportową "Spodek", co spowoduje, że kompleks MCK/Spodek będzie jedynym w Polsce obiektem kongresowo-konferencyjnym, który może pomieścić w jednym miejscu i czasie prawie 15 000 osób.
Działania społeczne powiązane z projektem:
Realizacja projektu sprawi, że miasto zyska nowe funkcje, dzięki którym wzrośnie jego atrakcyjność i rozpoznawalność na rynku krajowym i międzynarodowym. Na skutek realizacji przedsięwzięcia spodziewany jest napływ korzystających z oferty MCK oraz dalszy napływ inwestorów. Dzięki temu nastąpi wzrost dochodów budżetowych miasta, a potrzeby mieszkańców będą mogły być zaspokajane na odpowiednio wyższym poziomie.
Uporządkowana i przyjazna przestrzeń publiczna wpłynie na poprawę wizerunku Katowic i jego postrzeganie przez mieszkańców, a tym samym na wzrost poziomu identyfikacji mieszkańców z miastem.
Projekty komplementarne:
1. Projekt pn.: Promocja inwestycyjna miasta Katowice – warto tu zainwestować, realizowany w ramach poddziałania 1.1.2. RPO Województwa Śląskiego.
Projekt polega na promocji ofert inwestycyjnych Miasta poprzez udział w targach (Expo Reali MIPIM) oraz organizację kampanii promocyjnych z wykorzystaniem materiałów drukowanych, internetu i komputerowych wizualizacji 3D i 2D: (trójwymiarowe modele obszaru miasta z otoczeniem w skali poglądowej, trójwymiarowe modele dla 9 terenów w skali szczegółowej i internetu). Na projekt składa się pięć zadań:
- Zadanie I. Udział w targach MIPIM w Cannes
- Zadanie II. Udział w targach Expo Real w Monachium
- Zadanie III. Wizualizacja oferty inwestycyjnej
- Zadanie IV. Strona internetowa
- Zadanie V. Reklama w mediach związana z projektem
Projekt przyczyni się do rozwiązania problemu, którym jest "niedostateczne wykorzystanie potencjału inwestycyjnego Aglomeracji Górnośląskiej, a w szczególności Miasta Katowic". W efekcie w ciągu 5 lat od zakończenia projektu Miasto spodziewa się pozyskać co najmniej 3 dużych inwestorów, promując na targach, w mediach i internecie co najmniej 9 ofert inwestycyjnych.
2. Projekty pn.: "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej Katowic I i II etap" realizowane w ramach działania 3.4 Priorytetu III Turystyka RPO WSL 2007-2013. Projekty mają przyczynić się do wzrostu konkurencyjności turystycznej regionu i do wykreowania nowego, przyjaznego turyście wizerunku regionu, poprzez stymulację rozwoju przedsiębiorstw oraz powstawanie nowych i utrzymanie istniejących miejsc pracy.
Cele projektu to:
- wpływanie na zmianę postrzegania Katowic przez kluczowych partnerów, generowanie nowych konferencji i kongresów dla miasta oraz zainteresowania polskich mediów Katowicami, co przełoży się na artykuły o mieście;
- nawiązanie kontaktów z międzynarodowymi organizatorami spotkań, pozyskanie zapytań konferencyjnych, edukowanie szerokiej publiczności targowej w zakresie możliwości konferencyjnych Katowic;
- pozyskiwanie uwagi dziennikarzy i generowanie artykułów o atrakcjach turystycznych i możliwościach konferencyjnych Katowic.
Koordynator projektu / wydział odpowiedzialny za realizację projektu:
Koordynator Projektu Międzynarodowe Centrum Kongresowe
|