Opis sytuacji przed realizacją projektu:
Browar został założony przez Petera Mokrskiego w 1880 roku i początkowo składał się z budynków warzelni oraz kotłowni. Kilka lat później browar rozbudowano o kolejne obiekty produkcyjne takie jak słodownia, leżakownia i fermentownia. Na początku XX w. zakład produkował piwo i słód oraz prowadził sprzedaż detaliczną piwa w przybrowarnianym parku. W 1912 r. browar odziedziczyli spadkobiercy P. Mokrskiego. Od tego momentu browar jeszcze kilkakrotnie zmieniał swoich właścicieli. Po zakończeniu I wojny światowej zaprzestano produkcji piwa, a wytwarzano jedynie słód. W 1937 r. browar postawiono w stan upadłości. Do 1989 roku na terenie browaru mieściły się państwowe firmy. W roku 1991 zniszczony i częściowo wypalony obiekt kupił obecny właściciel - Johann Bros.
Opis projektu:
Głównym założeniem projektu rewitalizacji było przywrócenie zniszczonego obiektu do stanu pierwotnego z przystosowaniem go do współczesnych wymogów rynkowych, a następnie stworzenie w nim kompleksu biur i magazynów o wysokim standardzie. Projekt w szczególności obejmował prace adaptacyjno-konserwatorskie polegające m.in. na naprawie i wymianie konstrukcji oraz pokryć dachowych, a także czyszczeniu elewacji z wymianą uszkodzonych cegieł i fugowaniem murów. Po przeprowadzeniu wewnętrznych prac renowacyjno-adaptacyjnych sukcesywnie oddawano do użytku biura i magazyny. Aktualnie browar pod nazwą Factory Centrum stanowi siedzibę kilkudziesięciu firm i dysponuje ok. 30 000 m2 powierzchni użytkowej. Na terenie browaru powstały piękne zieleńce, place, uliczki i zaułki, które są miejscami ekspozycji sztuki współczesnej, a także występów artystycznych. Zakończona została faza odtwarzania browaru. Obecnie obiekt jest modernizowany przy współpracy pracowni architektonicznych: Architekt – Mariusz Zjawiony, Pracowni Projektowej Maad oraz DN-Architekci Michał Nowak i Adam Wawoczny. Główny nacisk kładzie się na utrzymanie zabytkowego obiektu w dobrym stanie oraz poprawę jego ogólnej estetyki. Celem jest, by obiekt pozytywnie wpisał się w wizerunek dzielnicy oraz oddziaływał na jej społeczność.
|